Tips tegen Zeeziekte

Ah, een heerlijke mooi ferry overtochtje! De koele bries, het geluid van de golven, de wijde horizon…

Dit is niet voor iedereen de realiteit…. Voor sommigen onder ons kan zeeziekte al snel een einde maken aan het genieten van een ferry overtocht. Sterker nog: Bij langere ferry overtochten (bijv. deze naar Newcastle) gebeurt het best vaak dat mensen last hebben van zeeziekte!

Zeeziekte, ook wel bewegingsziekte genoemd, is een veelvoorkomend verschijnsel dat veel mensen treft bij het reizen per veerboot of tijdens lange trips op open zee. Het is een vervelende aandoening die je misselijk, duizelig (daar herken je het voornamelijk aan) en algemeen onwel kan laten voelen.

Gelukkig zijn er manieren om zeeziekte te voorkomen of te verminderen. In dit artikel bespreken we wat zeeziekte is, de oorzaken en symptomen, en enkele bewezen tips om je volgende veerbootreis soepel te laten verlopen.

Zeeziekte op een ferry

Wanneer je op een veerboot zit, voelt je binnenoor de beweging van de boot en stuurt signalen naar je hersenen. Als de beweging te sterk is, kunnen je hersenen verward en overweldigd raken, wat leidt tot de symptomen van zeeziekte.

Tips om Zeeziekte te Voorkomen

De beste manier om zeeziekte te voorkomen is om goed voorbereid te zijn voor je veerbootreis. Hier zijn enkele tips om comfortabel en misselijkheidsvrij te blijven:

  1. Slaap tijdens de reis: Plan je reis rond je reguliere slaaptijd en zorg voor een rustige plek met oordopjes en een slaapmasker.
  2. Frisse lucht: Frisse lucht kan de symptomen van zeeziekte verlichten. Loop dus even een ommetje, vooral slim om in het begin van de veerboot reis te doen.
  3. Vermijd zware maaltijden en alcohol: Eet geen zware of pittige maaltijden voor de reis en drink geen alcohol.
  4. Gebruik polsbandjes: Polsbandjes, zoals die gebruikt worden bij joggen, kunnen helpen. Er zijn ook gespecialiseerde anti-zeeziekte polsbandjes, meningen hierover zijn verdeeld… Toch kan het alleen al psychologisch impact hebben om zo'n polsbandje aan te schaffen.
  5. Kies je zitplaats zorgvuldig: Zit in het midden van de veerboot en zo laag mogelijk om de beweging te minimaliseren.
  6. Houd je ogen op de horizon: Kijk naar de horizon om je interne evenwicht te kalibreren. Als je niet naar buiten kunt kijken, houd je ogen dan gesloten om tegenstrijdige signalen te verminderen.
  7. Gember: Neem gemberpillen of eet gemberkoekjes. Gember staat bekend om zijn anti-misselijkheids eigenschappen, dit is overigens bewezen! Dus gember is echt 100% een goed middel tegen zeeziekte.
  8. Vermijd sterke geuren: Blijf uit de buurt van plekken met sterke geuren, zoals voedselgeuren, zware parfum of benzine.
  9. Drink veel! Drink regelmatig water en vermijd oververhitting door uit de zon te blijven. Dit geldt niet echt voor de overtochten naar Engeland, maar toch iets om goed in de gaten te houden.
  10. Beperk visuele verstoringen: Gebruik geen verrekijkers of camera's en lees niet langdurig.
  11. Eet lichte maaltijden: Drink warme dranken en eet kleine hoeveelheden.
  12. Vermijd anderen met zeeziekte: Zie je iemand anders die zeeziek is, probeer dan op een respectvolle manier afstand te nemen. Dit is echt belangrijk! Ga op een ander plekje zitten als dit kan.
  13. Controleer het weer: Vermijd reizen tijdens een ruwe zee als je gevoelig bent voor zeeziekte.
  14. Gebruik een pleister: Motion sickness pleisters, zoals scopolamine, kunnen achter het oor worden aangebracht en zijn effectief.
  15. Zit in de juiste richting: Kies een zitplaats die in de richting van de reis kijkt.
  16. Voorbereiding is belangrijk: Zorg voor voldoende slaap de nacht voor je reis.
  17. Vang een briesje: Zoek een goed geventileerde plek aan boord!
  18. Neem een braakzak mee: Voor het geval dat, is het handig om een braakzak bij de hand te hebben. Het hebben van een dergelijke zak maakt het allemaal iets makkelijker en zorgt ook voor minder stress.

Natuurlijke Remedies tegen Zeeziekte

Naast bovenstaande tips zijn er ook enkele natuurlijke remedies die de symptomen van zeeziekte kunnen verlichten:

  • Gember: Gember heeft anti-misselijkheidseigenschappen. Probeer gember capsules, gember thee of gember snoepjes. Deze middelen helpen!
  • Pepermunt: Pepermunt helpt de maag te kalmeren. Drink een kopje pepermunt thee of zuig op een pepermuntje.
  • Acupressuur: Druk uitoefenen op specifieke punten op het lichaam, zoals de polsen en slapen, kan helpen om misselijkheid te verminderen. Gebruik acupressuur bandjes of druk met je vingers op de drukpunten.

Conclusie: Zeeziekte de Baas

Zeeziekte kan een vervelende spelbreker zijn, maar met de juiste voorbereiding en kennis kun je een aangename veerbootreis hebben. Volg de tips in dit artikel en je bent goed op weg naar een soepele overtocht. Laat zeeziekte je volgende avontuur niet verpesten – bereid je goed voor en geniet van een geweldige tijd op zee!

2 gedachten over “Tips tegen Zeeziekte”

  1. Riet Molier-Scheuierman

    Heb een paar jaar geleden een trip naar York gemaakt met mijn zoon en we gingen met storm weg. De dames aan boord adviseerden armbandjes te kopen met een drukpunt aan de binnenkant van de pols. Weet niet of het helpt ben vaker naar Engeland gevaren ook zonder bandjes nooit ziek geweest. Maar beter varen zonder storm dan merk je niet eens dat het schip vaart.
    Wel toen mijn hand gekneusd door een rare beweging van het schip en uitstekend geholpen bij de EHBO en het personeel aan boord. Geweldige mensen en de behandeling van mijn hand is toen beter gedaan dan bij mijn eigen arts thuis. Heb ook nog erg gelachen achteraf want mijn trouwring moest er af en toen kwam er iemand uit de machinekamer met een ijzerzaag en enorme tang toen trok ik wel even wit weg want de zaag en tang waren niet echt klein. Maar de meneer die er bij was zei hold on love we use a tread en pull it around your finger en pull your ring off. Dat is toen gelukkig gelukt en ik heb dus mijn vinger nog achteraf wel gelachen hoor. Maar de service aan boord fantastisch.
    Vriendelijke groet riet Molier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies voor de beste site-ervaring. Door op 'accepteer' te klikken of door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies voor eventuele advertenties en statistieken.

Scroll naar boven