Boek en vergelijk alle routes naar Engeland
Tussen Calais (Frankrijk) en Dover (Engeland) is in 1986 een tunnel gegraven om de landen met elkaar te verbinden. Als je door de tunnel wilt reizen kan je kiezen voor een passagierstrein of een autotrein (LeShuttle). Op de autotrein kan je met een Caravan of Camper (niet altijd overigens).
Omdat de tunnel onder het Kanaal doorgaat heet de tunnel officieel de Kanaaltunnel. Echter wordt de tunnel in de volksmond ook vaak de Eurotunnel genoemd.
Met de auto-trein of met de veerboot
Waar de veerboten het kanaal oversteken, gaat de tunnel er op nagenoeg dezelfde plek onderdoor. Vormt deze een goed alternatief? Belangrijk om te weten, als voetpassagier moet je op een volledig andere website boeken als met een auto. Met de auto kan je het best gebruik maken van een tussenpartij omdat je anders niet met iDeal kan betalen. Met de Trein kan je het beste bij NS international boeken.
- De Eurotunnel met de auto of camper is een duurder alternatief (ongeveer 30% duurder) dan de veerboten die vertrekken naar Dover. Het is goedkoper om met de auto of camper via de ferry af te reizen. De reis gaat met de trein wel wat sneller. Zelf zouden wij het afwisselen dus: soms met de trein soms met de ferry.
- De Eurostar / NS International kan voordelig zijn als je bijvoorbeeld vanaf Amsterdam of Rotterdam naar Londen wilt reizen als voetpassagier. Echter geldt ook hier: de ferry kan soms goedkoper uitpakken.
Wij gingen zelf overigens onlangs met deze tunnel
Zie hier het resultaat, een recap van één minuut:
Hoe de Eurotunnel werkt
Er rijden pendeltreinen in de Eurotunnel waar auto’s, bussen, vrachtwagens en kleine voertuigen op kunnen. Als passagier kan je zonder een auto of busplek dus geen gebruik maken van deze trein, dan moet je bij NS International boeken.
Heb je echter wel een plek kunnen bemachtigen? Dan ben je binnen 35 minuten alweer aan de overkant! Je hoeft niet tijdens de reis in je voertuig te blijven zitten, je mag wat rondlopen. Wil je als voetganger met de trein. Dat kan! Den neem je de hogesnelheidstrein ‘de Eurostar‘.
Rolstoeltoegankelijkheid in de Tunnel
Het onderwerp rolstoeltoegankelijkheid is niet erg aan de orde in de Eurotunnel. Je reist namelijk met een voertuig tijdens de overtocht en doorgaans blijven mensen daarin zitten. Het is mogelijk om uit de auto te gaan. Er loopt een smal voetpad. Er is echter beperkte ruimte voor rolstoelen. Ook de krappe toiletten zijn niet ideaal voor rolstoelgebruikers.
Huisdieren in de tunnel
Huisdieren mogen op de trein door de tunnel naar Engeland, maar je moet ervoor zorgen dat ze alle nodige vaccinaties hebben gehad en een gezondheidscertificaat hebben. Check altijd de regels voordat je gaat.
Eurostar: Amsterdam-Rotterdam-Londen
De Eurostar is de hogesnelheidstrein die stopt in een aantal grote steden en vervolgens het traject Calais-Folkestone aflegt. Hierna rijdt de trein door naar Londen. Deze verbinding is ideaal als je zonder auto reist en is een goed alternatief voor het vliegtuig.
Route | Amsterdam – Londen | Londen – Amsterdam | Rotterdam – Londen | Londen – Rotterdam |
---|---|---|---|---|
Reisduur | 4 uur 45 min | 3 uur 40 min | 3 uur 59 min | 3 uur |
Folkestone (nabij Dover)
Niet veel mensen zullen er blijven, maar Folkestone is een leuke kustplaats aan de zuid-oost kust van het Verenigd Koninkrijk. Na de overtocht kan je vanuit Folkestone rechtstreeks naar Londen rijden. Hier doe je maar 1,5 uur over, waarna je lekker kan gaan winkelen in Londen! Ook met de trein is Londen goed te bereiken. Dit kost maar 1 uur en 12 minuten van uw tijd. In Folkestone zelf is ook genoeg te doen. Een grote attractie is het Lower Leas Coastal Park. Hier kan je heerlijk wandelen in een uitgebreid schitterend gebied. Aangevuld en verrijkt door prachtige exotische planten.
Voor de kinderen zijn en mooie speeltoestellen waar ze zich prima eventjes kunnen vermaken. Daarnaast wordt The Leas Lift ook hoog gewaardeerd door Folkestone's toeristen. De lift brengt je naar het prachtige strand van ‘Leas & Back-up'. De victoriaanse waterlift is een absolute must als je Folkestone bezoekt. De lift wordt ook regelmatig door inwoners van Folkestone gebruikt.
De kanaaltunnel
De Kanaaltunnel is de benaming van de tunnel die Engeland met Frankrijk verbindt. De tunnel is iets meer dan vijftig kilometer lang en is gegraven in de steenlagen onder de zeebodem. De bouw van deze tunnel heeft 8 jaar geduurd en hij is geopend in 1994. Het diepste deel ligt 115 meter onder zeeniveau.
Ervaringen van anderen met de Eurotunnel
Eurotunnel is de vlotste manier om naar Engeland te reizen. Bij het terugkeren waren we wat vroeger en mochten we kosteloos een vroegere trein nemen.
Met de trein ben je binnen drie kwartier vanuit Frankrijk naar Engeland. De trein heeft een schema van twee keer per uur. In Frankrijk is de douane controle uitgebreider dan aan de Engelse zijde.*
Ideaal om op vrijdagavond nog snel op weekend te vertrekken naar de UK – vanuit Antwerpen ben je in dik 2 uur aan de trein – inchecken gaat steeds erg vlot – indien je te laat arriveert kan je gewoon één van de volgende treinen nemen – er vertrekt elke 20 min een trein naar en van Folkestone – erg makkelijk
Bij een korte retour trip naar Engeland (minder dan 5 dagen) ga ik meestal met Eurotunnel. Is net iets duurder dan de boot, maar wel veel sneller. Is ook makkelijk te boeken en toegangsweg is zeer toegankelijk.
Iedereen roemt over de boot naar en van Engeland. Al jaren neem ik de trein. Nooit te laat, altijd plaats en vele malen sneller dan de boot.
Ik ben reeds vele malen met de trein naar de Uk gegaan. Het is een makkelijke manier om je te vervoeren, probeer zo vroeg mogelijk te boeken voor de beste prijs. Goedkoop is het helaas niet.
Zoals ook aangegeven wordt in onderstaande reactie. Aan beide kanten kan de douane controle uitgebreid zijn, als je er tussenuit gepikt wordt dan wordt alles ook goed onderzocht.
Ferry Verbindingen als Alternatief voor de Eurotunnel
Calais – Dover (P&O)
Vaarduur: 1,5 uur
Maatschappij: P&O Ferries
Goedkoper maar Langzamer
Waarom is die trein eigenlijk zo duur? Zit de trein altijd vol?
En een andere vraag: kan je vanuit de kanaaltunnel uit je auto en een stukje lopen in die trein?
Ze moeten die enorme tunnel terug verdienen =)
En ja: Je kan even een luchtje scheppen ‘in de trein’.
Het is helemaal niet waar dat de douanecontroles aan de Franse zijde uitgebreider zijn dan aan de Engelse zijde. Het is maar net of je wel of niet aan de controle onderworpen wordt. Bij mij was het precies andersom. Op de heenweg in Coquelles werd mijn paspoort door de beide grensposten bekeken en mocht ik meteen doorgaan. Op de terugweg in Folkestone viel ik in de prijzen bij de Britse douane en werd mijn hele auto binnenstebuiten gekeerd en door een drugshond doorzocht en werd ik uitgebreid bevraagd. Kortom, je weet van tevoren gewoon nooit of je er snel doorheen bent. Zolang je niks te verbergen hebt, kom je er uiteraard gewoon doorheen. Maar door de zeer uitgebreide controle had ik wel de trein gemist waarop ik was ingecheckt, boarding was al beëindigd toen ik bij het opstelvak aankwam. Gelukkig mocht ik gewoon met de volgende trein mee, maar moest helaas wel een uur wachten, want het was in de avond en dan wordt er niet zo vaak gereden.
Dank voor je input! Ik heb dat stukje direct toegelicht volgens jou feedback. Toevallig gaan we volgende week weer een tochtje maken om alles goed te reviewen. Dus hopen dat we er niet tussenuit worden gepikt!